04 mars 2011

Hultmans gränd


Det var knappt en vecka sedan som jag faktiskt såg skyltarna för Hultmans gränd från det här hållet. När skyltarna sattes upp skrev Bohusläningen en artikel om herrarna som kämpat i 31 år för att få till namnändringen. Så värt det, tydligen.

Jag läser på föreningens blogg att Hultmans Vhenner (som herrarna kallar sig) egentligen ville förhindra rivningen av huset där Hultmans konditori legat. Dessvärre revs huset innan de hann börja protestera, men jag tycker att detta citat, ur deras brev till kommunstyrelsen, är väl värt att minnas när rivning av byggnader kommer på tal:



Själv är jag alldeles för ung för att ens ha sett röken av husen som omgärdade dagens Hultmans gränd, men ändå vet jag att jag hade varit glad och tacksam om de funnits kvar idag på ett eller annat sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar