03 mars 2011

Nya postlådan på Kungstorget

Parkeringen och postlådan på Kungstorget
Det har kommit upp en ny postlåda på Kungstorget. Den sitter ungefär vid busskuren, som ni ser på bilden. Trots att Uddevallas Kungstorg inte riktigt lever upp till allas förväntningar på "det största torget i stan", så tycker jag, och tydligen många med mig, att det förtjänar en egen postlåda.


Det jag blir fundersam på är lådans placering. Jag förstår att den som hämtar posten smidigt ska kunna nå fram till den (genom att ställa bilen i bussfickan och ta några kliv; alternativt, köra in på torgparkeringen och stanna alldeles intill), men samtidigt innebär placeringen att folk som vill posta sitt brev behöver korsa parkeringen på något sätt. Jag vet att jag inte gillar att gå runt på parkeringar med tanke bilisters allmänna humör och förmåga att alltid få mig att känna mig i vägen, och då kan jag ändå skutta och skynda om det skulle behövas. Men människor med rollator, eller barnvagn, eller varför inte rullstol; är det tänkt att de ska orka ge sig in på bilisternas revir för att posta sina brev?

Postlådans profil.
Varför kunde den inte få stå där vid Vera? Eller varför inte ställa den vid Rådhuset? Posthämtaren skulle kunna köra ända fram till den trots att den skulle stå mer eller mindre på Kungsgatan; de är ju precis så de gör vid postlådorna vid Gallionen.

Ett väldigt litet problem i det stora hela, men på det hela sammantaget ytterligare ett människoovänligt inslag i samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar