25 mars 2011

Undersökning: apoteken

Fluorsköljen.
Min tandläkare vill att jag ska skölja tänderna med fluor minst en gång om dagen. Därför gör jag det. Och därför bestämde jag mig för att ta reda på vilket av centrums tre olika apotek som är bäst (läs: billigast) att köpa fluorskölj i. För att få ytterligare en variabel i min prisundersökning inkluderade jag även tandtråd.

Bilderna på produkterna jag var ute efter har jag lånat utan tillstånd från apoteket.se, där man kan beställa deras apoteksvaror online. Jag bestämde mig för att även inkludera online-apoteket i min lilla undersökning (dock räknar jag inte med frakten som tillkommer där).

Tandtråden.
Resultatet blev att fluorsköljen kostade lika mycket, det vill säga 87.50 kr, på samtliga apotek, förutom Apotek Hjärtat där den kostade 89.50 kr.

Tandtråden gick att köpa för antingen 57 kr på Medstop Lejonet och DocMorris, eller för 59 kr på Apotek Hjärtat och apoteket.se.

Och vad innebär då detta i praktiken? Jo, att man i bästa fall inte förlorar något på att välja ett apotek över ett annat, såvida man inte går till Apotek Hjärtat som verkar lite dyrare än de andra.

DocMorris på Kungsgatan.
Medstop Lejonet på Västerlånggatan.
 Det är inget nytt att apoteken i stort sett håller samma priser, och därmed uteblir också den utlovade priskonkurrensen. I april 2010 förväntades priserna börja falla inom ett halvår. I november samma år, det vill säga ett halvår senare, hade priserna ännu inte förändrats särskilt mycket, men inom ett halvår förväntas det bli ändring på det. Det börjar bli dags, för det börjar lukta skandal.

Apotek Hjärtat i Gallionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar