01 mars 2011

Uddevallakändisen - S4L


Jag är inte särskilt underground, det ska medges direkt, så när jag mest av en slump började fotografera "taggen" S4L medan jag gick längs Kyrkogårdsgatan (vid Norra kyrkogården), insåg jag inte riktigt vidden av det hela.

Jag har förstått att det är en "crew" som ligger bakom signaturen, och enligt en person skulle S4L "ha varit igång" sedan 2007. Och onekligen är taggen S4L känd bland uddevallaborna, även om vissa läser det som endast S4 (av någon underlig anledning). Till samma artikel ur Bohusläningen finns det en kommentar om att S4L skulle stå för "Smoke For Life". Huruvida detta stämmer eller inte verkar oklart.


Det finns personer som dokumenterar taggar och graffiti som de hittar runt om i Uddevalla, bland andra den här som är väldigt bra, men så finns det ett dokumenterande galleri med mestadels bilder på diverse S4L-målningar, och av sidan framgår det att personen bakom galleriet också medverkar i aktionerna. För aktioner är nog rätt ord trots allt. I samma galleri hittade jag nämligen "the history of S4L ;)". I korthet handlar det om en ung kille som inser att han, i egenskap av "fritänkare", inte passar in i samhället som byggts runt honom och vill göra revolution.

Även om personen som skrivit denna lilla text menar att den är påhittad så vill jag tro att det ligger ett korn av sanning i den. S4L verkar vara en reaktion på vårt moderna samhälle. En revolt, så att säga. Det är ingen hemlighet att människor som tänker "annorlunda" får ta en hel del skit i Sverige. De accepteras inte, och de blir trakasserade, ändå från förskolan och upp. Är det konstigt att folk reagerar? I berättelsen figurerar också "Storebror" vilket antyder ett missnöje mot övervakningssamhället, och det finns väl ingen sund människa som gillar det?

Så trots att människor (fastighetsägare?) givetvis har all rätt att inte gilla "klottrare" (som de kallar S4L-crewn), så vill jag uppmana till en stunds kollektiv eftertanke. En vanlig reaktion är att de som klottrar har inget liv/inget bättre att göra, men fundera då en stund på varför det kan tänkas vara så. Fundera också på hur du skulle reagera om absolut ingen brydde sig om att lyssna på vad du hade att säga, vad du funderade på, och vad du tyckte var livsviktigt?

Att be "klottrarna" att växa upp är i mina ögon bland det fånigaste. Det är dessutom djupt oförskämt att utgå från att alla vuxna som beter sig på ett sätt som inte godkänts av samhället skulle vara efter i utvecklingen (vilket ju antyds i och med att "väx upp" utgår från en omogenhet). Ungefär lika fånigt är det att utgå från att det är ungar och ungdomar som ligger bakom all skadegörelse i stan. Det är nämligen helt enkelt inte sant.

Medan jag rotade runt på Internet på jakt efter något relaterat till S4L hittade jag det här. Kommentarerna på sidan menar på att det snart kommer att stå S4L på granitskulpturen Krönika som står vid Museiparken. Detta var skrivet i maj 2010, och så vitt jag vet har skulpturen stått ren sedan den ställdes ut. Kanske var det inte så enkelt som de här personerna trodde; att "klottrarnas" mål är att förstöra allt som är fint.



Under tiden jag fotograferade insåg jag att personen som skrivit på dessa lyktstolpar med största sannolikhet också hörde till S4L-crewn. Budskapen ligger helt rätt i tiden och är små tankeställare. Jag tror det är hög tid att vi försöker se vad det är som ligger bakom taggarna vi ser runt omkring oss varje dag.

Lev livet och lev det rätt.
Tänk innan du talar.
Värna om moder jord.
Tänk på allt du har... Tänk på hur många som bara äger det i sina vildaste drömmar.

8 kommentarer:

  1. Heeelt underbart!! Jag är djupt rörd att en ikke målande "vanlig" medborgare faktist har öppnat sina ögon och ser utanför ramarna!!

    HUR BRA SOM HÄLLST!

    En mycket glad S4L supporter!

    SvaraRadera
  2. Detta var ett mycke tänkvärt inlägg.Det öppnar nog ögonen på oss som inte målar, stanna upp och titta ordentligt vad det är och inte kritisera.Väntar på nästa inlägg om detta ämne.
    En som kan bli s4l support

    SvaraRadera
  3. Hej på er båda Anonyma,
    Jag är glad att ni gillade mitt inlägg!
    Tyvärr vet jag inte om jag kan skriva så mycket mer om detta ämne eftersom jag är så hopplöst oinsatt. Men om någon som är insatt är villig att dela med sig av sin kunskap, eller till och med skriva ett gäst-inlägg, så skulle jag tycka det var väldigt roligt. Men jag ska absolut hålla ögon och öron öppna för rösterna som inte hörs genom de vanliga kanalerna i samhället.

    SvaraRadera
  4. Tecken på vart samhället är på väg med all mass arbetslöshet

    klassksillnaderna ökar, men ni kan glömma politikerna att de skall fixa något för Färgerna på dem spelar ingen roll

    Illuminati styr bakom ridån och deras agenda är INGA länder
    där av vi ha EU. där av all arbetslöshetsinvandring samt att jobben skickas till Kina.

    Och denna nya hjärntvättshysteri att alla skall spara i kommuner, de TAR VÅRA pengar (skatt)

    och de vill ta våra pensioner med där av de inte kan betala ut till alla där av de vill höja pensionsåldern

    Googla Illuminati New world order och se filmen

    Endgame - av alex jones

    Det kommer bli värre tider tro mig
    men tillsammans kan vi upplysa om denna kraft som tagit över
    hela Europa kallad Illuminati (Rothchilds bankfamiljerna)= Eliten av frimurarna 33 graden

    SvaraRadera
  5. DEN JÄVLA IDIOTEN GÖR SÅ ATT HYRORNA OCH SKATTEN HÖJS. HAN HAR JU FAN RÅD ATT KÖPA MASSA SPRAY OCH HASCH(om nu S står för smoke).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, varför skulle de (för S4L är inte en person) inte ha råd med det? Bara för att de är samhällsordningskritiska så betyder det inte att de inte kan ha en inkomst.

      Var glad istället för att komma med tillmälen. Om folk som S4L tar skulden för att hyrorna och skatten höjs, så slipper folk tänka på vad det är som egentligen är orsaken till att det ständigt är slut på pengar hos kommunen och staten.

      Radera
  6. Riktigt bra! Pz Chong-one s4l crew! O de står för smoke for life :)

    SvaraRadera