05 mars 2011

Storstadsmässigt!

Där, under Clas Ohlson-skylten satt den förut.

Kommer ni ihåg den? Storbildsskärmen som sattes upp på Mcdonalds-husets fasad mot Västerlånggatan? Den kom upp nån gång på vårkanten 2009, om jag inte minns fel, och det pratades varmt om den långt i förväg. Nu skulle Uddevalla bli som en riktig storstad!

Som jag minns det var det mesta som rullade i den annonser om att man kunde köpa reklamplats där. Det gav inget häftigt storstadsintryck direkt. Jag minns dock att jag tyckte det var en synnerligt dum plats man valt till den; bakom ett träd. När trädet fick löv täcktes skärmen helt. Ett tag var jag rädd för att trädet skulle fällas i ett försök att behålla de ansvarigas heder - att det inte var skärmens placering det var fel på, utan på det där trädet som hade mage att stå i vägen.

Men inget hände med trädet, och skärmen försvann ganska kort tid efter att den kommit upp. Jag vet inte varför. Jag minns inte. Förmodligen var det inte en lika stor sak som det var att sätta upp den. Jag föreställer mig att några män i blåställ plockade ner den en tidig morgon och att uddevallaborna som gick förbi stället under dagen inte märkte någon skillnad. Ingen märkte något på flera dagar, och så plötsligt tittade någon upp och insåg att den var borta. "När försvann skärmen?" frågade någon, men ingen kunde svara för ingen hade tänkt på det.


Det enda som finns kvar är lite sladdar.

En storbildsskärm i sig är det ju inget fel på. Företagare och organisatörer skulle kunna informera om allt möjligt utan att behöva tapetsera stan med affischer och lappar som de inte orkar ta ner när de blivit inaktuella. Genom att erbjuda reklamplats gratis skulle det dessutom vara enklare att fylla bildspelen med så otroligt mycket mer än tidigare. Visst, det kostar att köpa in och hålla igång den, men ta då betalt av de som vill ha sin annons på skärmen flest gånger/längst tid varje dag. Ett litet företag kanske nöjer sig med att synas tre gånger om dagen om det ändå är gratis?

Och för att hålla bildspelet uppdaterat; ge uppdraget till gymnasiets medieelever. Eller högskolan om det är för jobbigt för gymnasieelever. Studenterna kanske till och med vill utforma annonserna åt någon? Utbildning i samverkan med den riktiga marknaden - precis vad som efterfrågas av arbetsgivarna, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar