10 mars 2011

Grattis IKEA! (För hur bra är etableringen för uddevallaborna egentligen?)

Inte oväntat godkändes kommunens avtal med IKEA av kommunfullmäktige igår, så nu blir det IKEA av! Om detta står att läsa i pappersversionen (och i nätversionen) av Bohusläningen idag . Att en sådan etablering kräver mycket av infrastrukturen är inget att höja ögonbrynen över, inte heller att det kan innebära fördelar för (vissa) möbel- och inredningsföretag i närheten, men också för andra sorters företag. Däremot kan jag inte låta bli att förundras över de tusen nya jobben som brukar nämnas i samband med IKEA ute på Torp.

En handelsanalytikern får komma till tals i en av relaterade artiklar i Bohusläningen, och han konstaterar att själva varuhuset troligen kommer att ge "ett par hundra" nya arbetstillfällen. En snabb koll på IKEAs egna statistik över sina varuhus gör gällande att de flesta svenska varuhus har runt två tre hundra anställda (det största ligger så klart i Stockholm där men har över tusen anställda). Så långt verkar det som en rimlig kalkyl.

Men de där tusen jobben? Hur kom man fram till den siffran?

År 2006 öppnades ett IKEA-varuhus i Haparanda. Det var en stor grej, alla pratade om det i kommunen och man såg fram emot "IKEA-effekten" som skulle dra in nya företag och ge fler jobb (främst till ungdomar). Ja, det verkar nästan som att de såg IKEA som en regionens frälsare. Och visst blev det en del jobb. 800 stycken nya blev det sammanlagt enligt den här artikeln från DN.se [2009-09-17]. Dock visade det sig att "IKEA-effekten" inte höll i sig, eller kanske hade man helt enkelt för höga förväntningar på den?

800 jobb när det var som allra, allra bäst i Haparanda. Så varför 1000 i Uddevalla? Jag kan inte låta bli att misstänka att det är en glädjekalkyl.

Uddevallapartiets Hans Jonasson menar att uppskattningen med tusen nya jobb är "ren bluff". Han påpekar också att många av de jobbtillfällen som faktiskt skapas kommer att vara i form av deltidstjänster. När det begav sig rapporterade fackförbunden från Haparanda att 40% av de anställda har "osäkra anställningar", och att många som vill jobba heltid inte kan eller får. De säger också att de anställda är kritiska till sina anställningskontrakt men inte vågar säga något offentligt för att inte råka illa ut på jobbet.

"Arbetskulturen på IKEA passar inte alla" säger IKEA på sin egen hemsida. För skojs skull gjorde jag IKEAs test på huruvida jag skulle trivas att jobba hos dem eller inte, och tydligen har jag inte rätta virket alls.* Nåja, hoppas andra uddevallabor lyckas bättre på testet, och hoppas också att de är ärliga när de svarar så att de inte behöver bli ledsna senare.

--
* Några av sakerna som gjorde att jag inte passar för IKEA är till exempel att jag tycker det är kul att fira födelsedagar på jobbet, skulle fråga en kollega om jag var osäker på hur en arbetsuppgift ska genomföras, att om jag byggde bilar helst skulle prioritera att bygga en bil utan någon negativ miljöpåverkan, och att jag anpassar mig snabbt och smidigt till rutiner jag inte är van vid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar