27 februari 2011

De (unika?) busskurerna vid Gallionen

 
Jag erkänner. När de nya väderskydden sattes upp trodde jag att de skulle bli precis som de är på andra sidan vägen, och som de är på de flesta andra städer. Men det verkar som att jag hade fel. De nya busskurerna är nämligen helt utan reklam.

Busskurerna ser ut som de vanliga från JCDecaux, som ju tillhandahåller gatumöbler gratis i utbyte mot reklamplatser, och det var därför jag antog att vi snart skulle få tre nya, klart lysande reklamväggar att tvingas titta på (försök inte ens påstå att det bara är att "titta bort" om man inte vill se reklamen). Att Västtrafik gör reklam för sig själv är något jag faktiskt kan leva med, för vilket färgat papper som helst är bättre än inget alls (så som det är på andra ställen i stan).

Jag är med andra ord både förvånad och glad över att Västtrafik verkar ha bestämt sig för att inte sälja ut Hållplats 11 till ett annat företag. Det behövs mer sånt i en tid där gratis är godare än vanligt och investeringar i hållplatser verkar viljas hållas på ett absolut minimum (varför skulle Trafikverket annars göra kurer som i praktiken inte består av något alls?).

En dag kanske någon förhandling avslutas och annan sorts reklam dyker upp på kurerna, men låt oss då hoppas att intäkterna i alla fall går direkt till Västtrafik; det kan de behöva.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar