20 februari 2011

Till alla riktigt små uddevallabor

Uddevallaborna blev fler under förra året. Bohusläningen rapporterar att det till största delen handlar om nyinflyttade snarare än nyfödda. Men jag skulle vilja passa på att skicka med ett par ord till alla dessa små som fötts det senaste året.

Välkomsttal till alla nyfödda uddevallabor 2010
Först och främst, låt mig gratulera er till era nya liv! Hoppas resan från NÄL inte var allt för besvärlig.

Den första tiden kanske det mesta av omvärlden ter sig som ett suddigt töcken kryddat med höga och plötsliga ljud, och även om det inte blir mycket bättre med tiden så kommer ni att vänja er. Att vänja sig vid något och att gilla något är dock inte samma sak, kom ihåg det.

Jag hoppas ni slipper förskolan. Jag vet att de flesta av er inte kommer att kunna undvika den, så jag hoppas att ni åtminstone hamnar i en grupp där pedagogerna och skötarna är vänliga, varma och trygga. Jag hoppas verkligen innerligt på det.

Jag hoppas att ni kommer att ha en lekplats som är så gott som "hemma". Där kommer ni att få lära er att själva resa er upp efter att ha ramlat och skrapat upp knät, undvika elaka människor och förhoppningsvis också träffa och leka med någon som inte alls är som ni.

Jag hoppas att ni aldrig behöver gå till skolan rädda för att bli mobbade.

Jag hoppas också att ni aldrig behöver gå till skolan och mobba någon av era skolkamrater.

Jag hoppas ni kommer att mogna i er egen takt. Även om det kanske inte kommer att kännas som det, så kommer du att tacka dig själv i framtiden om du inte låter någon annan avgöra när du är redo att ta nästa steg.

Jag hoppas att ni kommer att fostra en stark integritet. Ni kommer att förstå varför det är så viktigt en vacker dag, och jag hoppas att ni inte blir helt överrumplade när den dagen kommer.

Låt inte era familjer och vänner berätta för er vad ni får, eller inte kan, se. Världen runt oss ser inte lika ut ens för världens bästa bästisar. Ingen annans syn på världen är mer verklig än din.

Slutligen hoppas jag att ni kommer att vara stolta över att vara uddevallabor. Jag hoppas ni kommer att se det vackra och det unika trots eventuella skavanker och skamfläckar. För inget kommer att vara perfekt så länge ni letar fel; varken livet, ni själva eller någon av världens städer.

Jag ser fram emot att möta er någonstans därute. Då kommer jag att le mot er och är ni gamla nog så kommer ni kanske tycka att jag är ytterligare ett av Uddevallas original. Men jag hälsar er ändå välkomna, från djupet av mitt hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar