06 februari 2011

Den riktiga skyskrapan

Del av Carlias fasad
När jag var liten tyckte jag att byggnaden Hotel Carlia huserar i var den coolaste som fanns. När jag gick förbi på trottoaren och tittade upp svindlade det verkligen. Jag har så länge jag minns älskat hotell trots att jag aldrig faktiskt övernattat på ett, så ett hotell i en så imponerande skyskrapa blev för mig så klart något alldeles extra. Få skulle kanske kalla Carlia-huset för en skyskrapa, men den hade ju precis allt en skyskrapa har - stora fönster och många våningar.

Hotel Carlia

Åren gick och Carlia förblev något av en dröm. För något år sedan fick jag slutligen anledning att besöka Carlias foajé och ett av hotellrummen. Trots att korridorens väggar såg ut att höra hemma i ett Uddevallahem-hus, och trots att inredningen i (förmodligen det billigaste) rummet hade nötta tyger och blottad stoppning, så har inte drömmens speciella glans falnat nämnvärt.

Jag sökte till och med en ledig tjänst som hotellreceptionist där trots att jag varken har någon egentlig utbildning eller erfarenhet inom området. Jag behöver nog inte nämna att jag inte fick jobbet, men Carlia har fortfarande en speciell plats i mitt hjärta (och skulle VD:n av en underbar slump ringa mig imorgon och erbjuda en tjänst inom företaget skulle jag tacka ja utan att tveka).

Hotel Gothia Towers
Numera, när jag är i närheten av Svenska Mässan och Korsvägen i Göteborg, kan jag inte låta bli att blicka upp mot Hotel Gothia Towers magnifika byggnad. Att stå på marken och låta blicken följa glaskroppen upp upp upp mot himlen ger mig samma svindlande känsla idag som jag fick då av Carlia. Och förmodligen är Gothia Towers ett riktigt läckert hotell (det måste det vara! Har du sett hur cool byggnaden är?), och till och med läckrare än Carlia. Men ändå. Jag minns fortfarande alltför väl hur mitt barndoms hjärta alltid klappade lite hårdare när det var nära Uddevallas enda riktiga skyskrapa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar