23 februari 2011

Stort minus i kommunens resultat 2009

Jag är inte säker på vad jag letade efter exakt, men jag råkade stöta på en spännande sammanställning över Uddevalla Kommuns ekonomi för åren mellan 2005-09. Jag konstaterade först att antalet invånare ökat från år till år, men redan på andra raden av siffror hade jag satt kaffet i halsen om jag hade druckit kaffe just då. Årets resultat i miljoner kronor har gått från 59, 49, 63, 28 till -197 år 2009. -197!

Men sedan insåg jag att det var IKEA-satsningen som gav detta resultat, och eftersom det är tänkt att vara en långsiktig investering snarare än en kostnad så lugnade jag ner mig. Jag letade upp den förenklade årsredovisningen för 2009 och läste där. Jo, på tredje sidan konstateras det att kommunen hade fått ett positivt resultat på 127 miljoner kronor, om det inte varit för "markberedning inom Torpområdet", som de kallar det, och som de avsatt 324 miljoner kronor till. Därav ett underskott i resultatet.

Det jag tycker är spännande är hur de valt att formulera detta i de sammanfattande, orange styckena i slutet på sidan 3:
Kostnaderna var 3 281 mkr, främst personalkostnader, köp av verksamhet från andra utförare, material och tjänster, bidrag och avsättning för utbyggnad av Torpområdet.

Jag kan inte låta bli att tycka att det verkar som att de medvetet lagt in Torp-utbyggnaden sist för att avleda uppmärksamhet. Om man inte orkar läsa all brödtext som finns i ett litet behändigt häfte så läser man de roligt färgade styckena, eller hur? Och om man bara skulle läsa det citerade stycket här, så är det lätt att anta att det som kommer först i uppräkningen är det som är viktigast; ungefär som om det var en topplista av något slag, visst är det så? Så om någon inte skulle orka läsa hela uppräkningen heller, utan bara början, så skulle den personen få intrycket att personalkostnade, köp av verksamhet från andra utförare (redan det så intetsägande att vem som helst kan vilja sluta läsa), material och tjänster... Utbyggnaden av Torpområdet, det som faktiskt satt kommunen på minussidan, riskeras skippas helt.

(Jag tänker inte ens lägga krut på att presentera min konspirationsteori om att lägga posten "personalkostnader" först, för inte är det väl ett sätt att försöka få kommuninvånarna att tro att det var främsta orsaken till minusresultatet och motivera ännu fler nedskärningar i personalen?)

Självklart är det ingen hemlighet att Kommunen (kommer att) plöja ner mängder med pengar ute på Östra Torp. Många tycker det är bra till och med. Exakt vad jag tycker om det har jag inte bestämt mig för. I all ärlighetens namn har jag inte orkat sätta mig in i det än, men när jag gjort det återkommer jag i frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar