19 februari 2011

Pinsamt!

Ibland läser och hör jag att folk säger fel på namn på platser i Uddevalla, och då räknar jag inte ens med de som inte förstår att uttala Herrestad på rätt sätt; det är trots allt fullt förståeligt. Däremot tycker jag det blir pinsamt på riktigt när inte företag vet rätt namn på området där de själva är verksamma.

Skylten med rulltexten
Ett exempel. Parkeringshuset Lancaster. Citypark, som äger p-huset, kallar det för "Landcaster" i rulltexten på fasaden. Dessvärre gillar inte min älskade kamera flimrande skärmar så jag lyckades inte få en bild på det. Men den som gillar att pussla med fragment av bokstäver kan se att det är en extra bokstav inskjuten efter n:et.

När jag sedan råkade gå in på cityparks hemsida för att se om de möjligtvis fått till rätt namn där (det visade sig att de inte nämner Lancaster vid namn alls, de kallar det "P-hus Centrum Södra"), fick jag syn på det här:

Skärmbild från citypark.se.
 De har lagt in bilden med "Trollhättan" två gånger! Inte för att jag bryr mig alls om en sådan sak, men jag tyckte det var lite lustigt i sammanhanget.

Lancaster, på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar