Eleverna på Uddevalla gymnasieskola ska tydligen få låna var sin laptop under gymnasietiden, allt enligt Bohusläningens artikel den 19 februari. Det låter som en rolig idé tycker jag. Man kan ha mycket roligt i skolan om man har tillgång till en dator. På min tid hade vi på Agneberg endast datorer i låsta datasalar. Förutom den enstaka lektionen i datorkunskap i veckan gick vi nån gång upp med svenskläraren för att skriva en kortare text. Och om man hade riktig tur kunde man bli insläppt i datasalen om man hade behov av en dator när man jobbade med något annat ämne. Det behövs nog inte sägas att det inte alltid var skolarbete vi pysslade med när vi väl fick tillgång till en dator på skoltid.
Och det behövs nog inte heller sägas att dagens och framtidens gymnasieelever också kommer att syssla med annat än skolarbete när de sitter vid sin dator, inte bara på skoltid, men även hemma. Därmed inte sagt att eleverna automatiskt kommer att vara så distraherade av allt annat roligt att de aldrig kommer att få något gjort. De flesta gymnasieelever inser trots allt att de förlorar själva på att inte göra sina uppgifter.
Problemet, tror jag, kommer att uppstå i diskrepansen mellan elevernas och lärarnas kunnande.* Magnus Jacobsson säger i artikeln: "Dagens unga har en stor del av sina liv i den digitala världen. De kommunicerar, hämtar information, spelar spel och lyssnar på musik. Att även lärandet sker på den arenan är därför helt naturligt."
Hur är det tänkt att detta lärande ska se ut? Vad spelar det för roll om eleverna redan integrerat datorn och Internet i sitt vardagliga liv om lärarna fortfarande använder dem till SVTplay och Facebook? Och det om man har tur! Alla lärare är inte 30-nånting som laddar upp semesterbilder och tankar ner amerikanska serier. Vissa lärare är helt enkelt inte bekväma med datorer, och hur ska dessa lärare kunna skapa ett lärande via dem när de själva inte ens vet vad hälften av grejerna på datorn är?
Inköpet av datorer anses inte bli särskilt dyrt, men hur ser kalkylerna ut för fortbildning av lärare? Vem ska lära dem att använda datorn som undervisningsverktyg? Utbildar högskolorna sina lärarstudenterna i detta? Vad jag hört om lärarutbildningens studenter och datalektioner så verkar det som att skicka e-mail är alldeles tillräckligt krångligt för vissa. Eller räknar kommunen kallt med att det är något som ska komma naturligt i takt med att de nyutexaminerade lärarna blir yngre och mer datorvana? Eller är det helt enkelt tänkt att datorns främsta funktion ska vara som skrivmaskin?
Jag tycker alltså att det är en bra idé att ge eleverna datorer, för det kommer de att gilla. Det jag inte vill se är att Uddevalla gymnasieskola blockerar vissa populära hemsidor för att stävja nöjessurfning på skoltid. Detta är nämligen inget annat än ett hån mot snart sagt all samhällsutveckling. Och inte bara då censur inte hör hemma i en demokrati.
Skräckexemplet för detta får bli Portalens Gymnasium i Uddevalla. Kanske har det ändrats nu (personen jag hörde detta från tog trots allt studenten några terminer sedan) men på den tiden var bland annat Youtube blockerat. Youtube. Ett av de största (?) Internet-fenomenen på 2000-talet. Blockerat. På ett IT-gymnasium. Helt enkelt skrattretande, för att inte säga förkastligt.**
Nej, jag vill se att Uddevalla Gymnasieskola tar fullt ansvar när eleverna får sina datorer. Blir det inte så bra som de tänkt sig, lägg då skulden på ledningen, inte eleverna som ju bara kommer att göra vad som är helt naturligt för dem - blanda nytta med nöje där framför datorskärmen.
--
* Självklart är jag väl medveten om att alla elever inte är intresserade eller erfarna datoranvändare, men premissen för att introducera datorer till alla elever är att datorn redan är en naturlig del av ungdomarnas liv.
** Möjligen (men inte troligt) tänkte man sig att eleverna ska lära sig allt om hur man tar sig runt dylika blockeringar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar