05 februari 2011

Älskade City - Uddevalla

När Uddevallas centrumutvecklare slutade knappt ett halvår sedan sade han sig vara stolt över bland annat kartskyltarna som kommit upp på fyra ställen i centrum (ett i varje väderstreck). Att ha kartor tillgängliga är säkert till stor hjälp för turister och besökare, ingen tvekan om det.

Skylt Norra Drottninggatan
Problemet med dylika informationsskyltar är att informationen snabbt kan bli gammal. Utan att ha sprungit runt till alla företag på skylten kan jag ändå konstatera att Boogie Kidz redan försvunnit, och att både Hemtex och Dressmann bytt grafisk profil. Hur många ändringar skulle motivera att skyltarna uppdateras?

På baksidan av skylten finns plats för annan sorts information. Än så länge har information bara funnits på dessa platser vid ett fåtal tillfällen, före jul senast, och innan det vet jag att de gapade tomma ett antal veckor, om inte månader. Så oftast ser de ut så här:

Skylt Norra Drottninggatan - baksidan
Ett lyft för centrum?

Jag föreslår att centrumutvecklarna ser till att anslagen först och främst finns, och sedan också hålls uppdaterade. Om inte med annat så finns alltid Uddevalla Kommuns samlade evenemang som i vart fall är bättre än gapande tomma plåtfält.

 Ett annat alternativ vore att låta företag, föreningar och andra intressenter skicka in information om små och stora evenemang runt om i nejden. Denna information skulle sedan sammanställas och sättas upp på dessa platser. Inte nog med att det skulle hjälpa till att sprida ett mer varierat kulturutbud, det skulle också göra skyltarna till något intressant för alla de uddevallabor som inte behöver en karta över centrum.

Kanske verkar det inte vara i centrumutvecklarnas intresse att göra gratisreklam för en trevlig kväll med logdans om det sker långt från centrum, men jag tror att ett centrum som också agerar som ett nav i staden får ett bättre anseende än ett centrum som vänder sig inåt och verkar blint för allt som inte händer runt Gallionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar