04 februari 2011

Det uppfräschade Uddevalla Östra


Uddevalla Östra har för inte så länge sedan drabbats av uppfräschning och modernisering. Det är i alla fall vad Trafikverket menar har hänt: "stationsområdena fräschas upp och moderniseras" (Källa: trafikverket.se). Det hade kunnat vara ett välkommet initiativ, men anledningen till att jag inte är särskilt nöjd med resultatet är den totala avsaknaden av skydd för väder och vind.

För tillfället finns det fyra "kurer" som består av tak och en vägg. Innan uppfräschningen hade kurerna tak och väggar på alla sidor varav framsidan av naturliga skäl behövde ha en öppning. Det skyddade mot regn, vind och snöstorm. Dagens tak + vägg skyddar inte mot någonting alls. Pendlare har synts stå med paraply under taket.


För det är helt enkelt inte så att regn alltid kommer rakt uppifrån och vinden alltid kommer österifrån.

Jag kan bara anta att de ansvariga antingen A) aldrig behövt vänta på ett tåg när det regnar, blåser eller snöar, B) inte vet hur regn och snö i kombination med någon sorts vind beter sig, eller C) struntar fullständigt i hur pendlare har det.

För jag vill ju inte gärna tro att de ansvariga medvetet gjort det så bedrövligt för resenärerna i ett försök att få bort ett problem som åtminstone inte jag känner till funnits på Uddevalla Östra, nämligen uteliggare. Runt om i världen bygger stadsplanerare bort sociala problem genom att till exempel omöjliggöra för hemlösa att övernatta på parkbänkar och i trappuppgångar.* Tanken är givetvis att när de fått bort störande element som dessa blir det tryggt och fint för resten av medborgarna. Problemet är att de hemlösa inte försvinner för det, de tvingas bara flytta på sig.

Men som sagt har jag varken sett eller hört att det omoderna Uddevalla Östra skulle ha haft varken övernattare eller ens överförfriskade som gillar att umgås på allmän plats.

En annan tänkbar anledning är att de planerat bort vindskydden för att förhindra att glasen krossas eller klottras på. Hela Bohusbanan mellan Uddevalla och Göteborg verkar redan ha genomgått uppfräschning och modernisering, men det är bara i Ytterby som stationen påminner om Uddevalla Östra; det vill säga, saknar väggar på tre sidor.** Hur kommer det sig att alla andra stationers pendlare anses kunna klara av att inte krossa och klottra de väderskyddande glasen? Återigen, så vitt jag vet har inte Uddevalla Östra drabbats av skadegörelse i någon större utsträckning, så varför denna förebyggande åtgärd?

För inte är det väl ungdomarna de ansvariga inte kan lita på? Genom Uddevalla Östra passerar mängder med pendlande gymnasieungdomar varje dag, och ibland tvingas de vänta på sitt tåg, precis som alla andra vars arbetstider inte passar med kollektivtrafikens. Men är detta fog nog att tro att de en ödesdiger dag kommer att hala fram tillhyggen ur skolbokstyngda väskor och gå loss på kurerna?

Men nog om varför det ser ut som det gör.

Det finns mycket bra med den moderniserade stationen. Den digitala tavlan som visar avgångar och ankomster fungerar allt som oftast, klockan visar rätt tid, och det har tillkommit flera nya bänkar. Och eftersom det sällan är trevligt att sitta på blöta bänkar så är ju i alla fall bänkarna under taken torra, eller hur?

Nej.

Bristen på väggar gör att de blir blöta när det blåser från ett annat håll än öster.

Det verkar med andra ord som att samtliga bänkar på Uddevalla Östra gör sig bäst i soligt väder. Det är lite symptomatiskt för Sverige att enbart planera för soliga dagar, de dagar då Sverige visar sig från sin bästa sida. Dock kvarstår faktum att tågpendlare, lika väl som tillfälliga resenärer, behöver resa även under årets övriga dagar. Men utan att få sitta då, så länge de inte vill riskera blöta ner byxbak och jacka. Ett litet problem i det stora, men nog så nesligt i vardagen.

En annan sak som inte heller känns fräscht och modernt är det faktum att tidtabellerna är gamla. Kanske är det tänkt att digitaltavlan ska ersätta pappers-tidtabellerna? I så fall tycker jag att de först borde se till att de fungerar dag som natt, i ur och skur, dag efter dag, år ut och år in. För så är inte fallet än.

En lustig sak är att man i dessa vindskyddsskelett inte får röka. Jag tycker visserligen personligen att det inte är särskilt trevligt att behöva stå bredvid en rökare som är i full färd med att röka en cigarett, och jag är också tacksam för att det finns vissa rökfria zoner, men vad menade ansvariga med att rökning är förbjuden? Gäller det bara under taket? Är det ok en meter från området som skyddas av taket? Jag är ledsen, men för någon som inte gillar cigarettrök gör den där metern inte mycket skillnad. Då kan man lika gärna tillåta rökning under taket också. Tro mig, god ventilering finns.

Jag drömmer om att en dag komma till Uddevalla Östra och se en station som är fräsch, modern men framför allt människovänlig, med vindskydd värda namnet och en eller två papperskorgar längs perrongen.
---
* Exempel på stadsplanering mot sociala problem här, här och här

** Ytterby har dessutom begåvats med bänkar som är designade för att motverka att folk ligger på dem, med andra ord, förhindra uteliggare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar