04 april 2011

Okända företag i Uddevalla?

Jag läser i Uddevalla kommuns tidning Näringslivet om att det finns ungefär 4000 (aktiva) företag i Uddevalla, och att 94% av dem har färre än 10 anställda. Jag har varit nyfiken på vad det finns för spännande företag i vår närhet som vi aldrig får höra talas om, så jag kastade mig in i företagsregistret och började klicka runt på måfå (mitt favoritsätt att leta efter saker på).

Inte oväntat finns det bland frisörer, managementkonsulter och sjukgymnaster företag som sysslar med verksamhet av ovanligare slag. Biodling till exempel. Eller vinimport. Och skrattinstruktion.

Jag stöter på ett företag som kombinerar blandat jordbruk med redovisning och bokföring och blir förtjust. I mina romantiserande fantasier tänker jag mig en bonde, uppflugen på stengärdesgården med en laptop och en bunt kvitton i knät. På sommaren kvittrar fåglarna i bondens tillfälliga kontorstak. Så underbart! Detta måste ändå vara ett unikt koncept för ett företag tänker jag, men så hittar jag konkurrenten. Jag tänker mig högblanka svarta bilar som dundrar fram över dammiga grusvägar och som sladdar in på gårdsplanen. Ut kommer damer i ljusrosa dräkter som överlämnar de nödvändiga bokföringsunderlagen till bönderna. Nya klienter, upp på gärdesgården igen. Men först ska hönsen få mat.

Mitt skjutjärnsklickande leder mig vidare. "Kakersättning och snickerier" läser jag. Mitt hjärta hoppar till av fröjd. Kakersättning? Ersätta kakor? Med vad? Med fler kakor? Låter ljuvligt! Eller vänta här nu... menar de... kakelsättning? Jag sjunker ihop med en besviken suck.

Nåväl.

En sak som jag tycker är lustigt är alla dessa företag vars verksamhetsbeskrivning börjar med "Företaget skall...". Företagen skall göra det och det, men vad gör de egentligen? Att de "skall" garanterar inte att de "gör". Så lättroad är jag ibland.
--
Jag har ingen aning om dessa företag fortfarande är aktiva. Kommunen lovar att hålla registret uppdaterat, och om det inte sköts så föreslår jag att de tar ett snack med sin leverantör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar