02 april 2011

Den hemska sjukhustunneln


Sjukhustunneln ser förskräcklig ut. Det är klottrat, äckligt och mörkt. Ungefär så beskrevs den i Bohusläningens reporterjour tidigare i veckan. Och så har den beskrivits många gånger tidigare.

Igår när jag besökte tunneln för att ta bilder på detta förskräckliga hade saneringsarbetet på väggarna redan påbörjats. Jag vet inte hur länge man tänker sig att det ska få vara klotterfritt, men kanske är det här gången då den får vara magiskt orörd?


Folk är rädda för att gå igenom tunneln. Men det är inte klotter och kanyler de egentligen är rädda för. Ingen är rädd för att bli attackerad av ett gäng slarvigt utförda taggar. Det är människor vi är rädda för. Påtända människor, fulla människor, aggressiva människor. Desperata människor. Och oavsett hur många gånger tunneln görs ren kommer det inte att minska sannolikheten att man stöter på andra människor i den.

En annan sak som fascinerar mig är att folk verkar tro att det är samma personer som ritar på väggarna, tar en sil och några öl, slår en drill och sedan avslutar helkvällen med att slå sönder en lampa eller två. Med största sannolikhet är det inte så. Eller? Någon som vet säkert?


En tunnel som den under under motorvägen och järnvägsrälsen är bevisligen bra till mycket. I alla fall ger den skydd från väder och vind, och den är rätt privat i och med att insyn bara kan ske via de två ingångarna. Folk som helt enkelt inte har ett annat ställe att umgås på väljer kanske att hänga där när det regnar eller är kyligt. Vad vet jag? Men jag vet i alla fall att jag inte vet säkert istället för att anta att det är elaka rånare och våldtäktsmän som ställt till tunneln för att ha ett lämpligt ställe att verka på.

Och på tal om ställen som får agera pissoar så kan jag meddela att en viss entré väldigt centralt är ett populärt tillhåll för nödiga. Varför? Principen är nog samma som i sjukhustunneln. Man vill vara lite i fred helt enkelt. Men det är inte fräscht där heller, även om det är utan klotter. Och även om det är fint festarfolk som producerat pisset.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar