17 april 2011

Veckans svar på tal

När jag läste chefredaktör Sundhages krönika i fredagens Bohusläningen blev jag nyfiken på vad exakt Andreas T Olsson, hela Uddevallas älskling - guldgossen, hade skrivit som provocerat henne till den grad att hon tillägnade veckans spalt åt att berätta för honom att storstadslivet stigit honom åt huvudet. Alltså letade jag upp Ts (eftersom Uddevalla är så litet och familjärt, och eftersom jag sett honom på stan vid ett otal tillfällen på de mest märkliga klockslag så tycker jag att jag har rätt att kalla honom "T") krönika och läste.

Det han egentligen säger är att han inte orkade läsa igenom två veckors tidningar eftersom inget av innehållet längre var aktuellt. Sedan gjorde han en kvalificerad gissning, givetvis i humorns tecken, om hur innehållet i tidningarna sett ut. Jag erkänner att jag sällan, för att inte säga aldrig, läser Ts humoristiska krönikor. Jag tycker helt enkelt inte att de är särskilt roliga. Det känns som att han oftast sparkar på de som redan ligger. De som har gjort bort sig blir ytterligare drivna med, och det tycker folk är roligt. Alla älskar ju honom. Han fick till och med jobb på Bohusläningen.

Att han nu bet den hand som föder honom väckte givetvis ont blod hos chefredaktör Sundhage (trots det familjära har jag mig veterligen aldrig sett chefredaktör Sundhage på stan, så det är bäst att jag håller på formaliteten), men jag inte tänka mig annat än att han är, eller blir, förlåten. Jag misstänker nämligen att chefredaktör Sundhage själv är ute och slirar på humorns glatta is och tycker det är skoj.

Men kanske har inte T blivit för stor för Uddevalla ändå. Det finns mängder med uddevallabor som inte tycker att det står något av vikt i Bohusläningen. Herre gud, långt ifrån alla bryr sig ens om att läsa den. Kanske handlar det inte all om storstad mot småstad. Det kanske snarare handlar om lokalpatriotisk mot lands- och världspatriotisk? Eller om personliga intressen. T kanske aldrig har suttit klistrad vid sin Bohusläning och läst varenda artikel med stort intresse. Han kanske bläddrar i den för att få uppslag till nya texter och roligheter. Och tydligen fick han det den här gången också, även utan att ha bläddrat i den. Och det är ju inte ett helt dåligt betyg det heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar