22 juli 2011

Sagan om kommunens vattenmagi


Jag läser givetvis mer i kommunens översiktsplan för centrala Uddevalla. Det finns som sagt förslag på utveckling och förändring längs Bäveån i syfte att lyfta hela stadskärnan för både boende och besökare. Jag läser följande text (s. 20):


Smaka på det; "vatten är magi". Det är fint. Det är också något jag faktiskt inte förväntat mig få läsa i en kommunal skrift. Vattenmagi till trots (för jag kan förstå vattenmagi) förstår jag ändå inte besattheten. Jag gillar Bäveån, men det betyder inte att jag tvunget måste få sörpla i mig en latte samtidigt som jag sitter på en för ändamålet byggd uteservering med utsikt över den.

Jag vet, jag vet. Det finns de som tycker att sånt där är guldkant i vardagen. Att ha utsikt över vatten. Jag gillar det ju också, men inte till vilket pris som helst, och inte med alla medel. Främst tänker jag på Oljeberget igen.

Nåväl, jag konstaterar att kommunen kommit till skott med vissa av de konkreta förslag som tas upp i planen, och det återstår att se när resten kommer - om de kommer. Mest ser jag nog fram emot "konst i vatten, konst av vatten etc" (s. 21).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar