31 juli 2011

Kärt barn har gamla namn

På årets varmaste dag passade det utmärkt att sitta inomhus, böjd över dammiga lådor från källaren. Bland lämningar från skolåldern hittade jag en lapp som jag en gång fått av en lärare, förmodligen i mellanstadiet. Man kan nog ganska säkert säga att jag varit en uddevalladiggare av stora mått redan då.

På lappen står alla (?) Uddevallas namn genom tiderna (tyvärr utan ungefärliga årtal):

Aaddeuaall
Odual
Odsvold
Oddevohld
Odensvold
Oddewold
Odenswold
Oddewald

Och sedan blev det alltså till sist Uddevalla. Kanske är det bara jag, men jag tycker det är ett rätt stort hopp från Oddewald till Uddevalla. Jag tycker det är lustigt att 's' dyker upp och försvinner med jämna mellanrum, och att inget av de gamla namnen faktiskt slutar på ett 'a', så hur kom a:et till? Lite lagom mystiskt, passande årets näst varmaste dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar