04 juli 2011

Uddevalla - en okänd kändis

Bohusläningen tänker sig kartlägga Uddevallas själ och identitet genom en serie artiklar, och bland kommentarerna till den första artikeln finns det mycket fascinerande att läsa. En hel del negativt, tyvärr. En infödd uddevallabo kallar till exempel vår stad för "knarkarstad". Allt beror på i vilka kretsar man umgås, antar jag.

En annan intressant kommentar var denna:


Jag är förvånad. När jag har pratat med människor runt om i Sverige så har de alltid vetat var Uddevalla ligger. Är det en slump att alla jag pratat med vet? Har jag haft ofantlig tur? Dras jag till folk som har kännedom om Uddevalla oavsett var jag befinner mig?

Ibland utgår jag från att den andra parten inte vet var Uddevalla ligger eftersom det den vanliga bilden av kommunen är att den är liten och okänd i resten av världen. Så jag anstränger mig för att förklara - "jag är från Uddevalla, det ligger typ 8 mil norr om Göteborg", men då får jag höra att personen vet precis. De har badat där en gång när de var små, de har en sommarstuga i närheten, deras mormor bor där, de har åkt förbi och igenom hundra gånger... Igenkännande nickar och utrop är mer regel än undantag.Tänk att det kan vara så olika!

Jag tänker mig att det kanske är skillnad i åldersgrupper. Folk i min ålder vet, äldre vet inte. Men borde det inte snarare vara tvärtom i så fall? Folk i min ålder har knappt upplevt det storslagna Uddevalla med varvet och allt. Det här är lite av ett mysterium, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar