22 augusti 2011

Bäve kommun? Holy shit!


Jag fick en chock nyligen när jag satt och bläddrade i kommunens Korta fakta 2011 en sen kväll. Under rubriken Minnesvärda årtal i Uddevalla läste jag nämligen: "1945 Bäve kommun slås samman med Uddevalla".

Bäve kommun?

Under ett ögonblick skakades hela min världsbild.

Bäve kommun?!

Jag ville veta varför jag aldrig hade hört talas om ett Bäve kommun tidigare. Jag förbannade alla mina forna historie- och samhällskunskapslärare för att de misslyckats så fatalt med att ta upp detta ens en endaste gång, och istället gå igenom riksdagspartierna och den industriella revolutionen två gånger. Ok, det kanske var orättvist, jag har ju haft ett antal år på mig att själv läsa böcker och ta reda på allt om kommunindelningar genom tiderna. Men jag kände inte för att vara rättvis just då. Jag var ju i chock!

I vilket fall som helst: Uddevalla kommun, så som vi känner den, har bara existerat sedan 1971.

Bilden från Wikipedia.
Bäve kommun bildades 1862, och innan dess bestod den av Bäve socken* (det röda på kartan), som var del av Lane härad** (det vaniljkrämsgula på kartan). Det gamla Uddevalla syns som en Sverige-miniatyr, insprängt mellan krämgult, rött och det laxrosa Inlands Fräkne härad i söder.

Alla de nyss nämnda, färgkodade områdena blev alltså så småningom det nutida Uddevalla kommun.

Nu när jag vet känns det genast mycket bättre.

Däremot vet jag inte varför Bäve socken/kommun bestod av två delar. Det verkar få förbli ett mysterium tills vidare.

-

* En socken, kan man säga, är kyrkoförsamlingen. Det vill säga; om vi återgår till kartan så samlades byborna inom det röda området till samma kyrka.


** En härad kan innehålla flera socknar, och hade bland annat som uppgift att se till att lagar och regler följdes inom gränserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar