06 augusti 2011

Uddevallavattnet

Jag dricker vatten varje dag. Kranvatten. Visst, det smakar kanske inte alltid världsbäst på sommaren, men har man ynnesten att få dricka vatten från naturen så får man helt enkelt tugga i sig smaken också. I vilket fall som helst dricker jag heller sommarvatten från Uddevalla än Göteborgskt kretsloppsvatten som börjar smaka papplåda om den får stå några timmar. Men det var inte det jag skulle skriva om nu.

Jag läste nämligen att det läckte olja inom skyddsområdet för Uddevallas dricksvattentäckt. Tydligen är det inte något att oroa sig för, men jag började ändå fundera. Jag insåg att jag inte hade någon aning om var Köperödssjöarna ligger. Det kändes lite pinsamt faktiskt.

Därför tog jag reda på det.


View Larger Map

Köperödssjöarna syns på kartan som ett blått kryss till höger i kartan. Jag konstaterar att de låg mycket närmare, var mycket större, och dessutom låg i ett annat väderstreck än vad jag föreställt mig innan. Så nu har jag fått en ny dröm: att besöka Uddevallas dricksvatten i sin naturliga miljö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar