05 februari 2012

"Vi tyckte oss ha kommit till själva Venedig..."

I Uddevalla stads historia av Sten Kristansson läste jag om Carl von Linnés besök i Uddevalla, 17 juli 1746 (band II s. 244, 246):

Bommen vid Uddevalla var om aftonen tillsluten. Den flöt på vattnet till skapnaden som en sparryttare. Han öppnades, och vi seglade in igenom en stor och djup flod, som gick genom hela staden. På sidorna var den uppmurad med stora stenmurar, som ömse sidor uppehöllo de största träbyggningar, utur vilka genom muren voro nedgångar med stentrappor ifrån själva husen, så att man immediate (= direkt) kunde stiga ifrån förstugan neder till vattnet eller båten. Vi tyckte oss ha kommit till själva Venedig, då vi kommo till Uddevalla.

Natten kom oss till vila i Uddevalla efter sex mils sjöresa från Marstrand.

Uddevalla stad är tämligen stor, utsträckt i väster och öster på bägge sidor av en stor och stilla flytande flod, där han går ut i havet genom en lång fjord. Husen äro som i Göteborg stora träbyggningar, besynnerligen (= särskilt) åt västra sidan av staden. De äro mestadels betäckta med tegeltak, försedda med sköna fönster, beslagna med bräder, överstrukna med rött och målade med blå eller vita knutar.

Husen hava mellan fönsterlufterna ej någon horisontell flo (= lager, varv) av timmerstockar efter det sätt, som allmänt hos oss är antaget, utan perpendikulärt inhuggna stockar, vilka göra, att väggen mellan fönsterlufterna aldrig får bukt eller ger sig ut. Detta kan dock inte brukas, där husen ej beslås med med bräder, ty det skulle eljes allt för mycket skämma utseendet. Husens höjd, tjärande och nära ställning till varandra sätta staden i största fara för eldsvåda, som, en gång uppkommen, svårligen vid en sådan byggnad kan hämmas, ehuru städerna härigenom bliva mycket täcka, lätta och angenäma att bebo.

Jag gillar att Bäveån var stor och djup. Jag undrar hur dessa hus med trappor ner till vattnet klarade sig när det blev ovanligt högt vattenstånd. Jag gillar att Uddevalla stad beskrivs som tämligen stor. Jag gillar att fönstren är sköna, och jag gillar att uddevallaborna byggt sina fönster annorlunda, men smartare.

Jag undrar om några av "byggningarna" stod kvar när staden brann ner, 60 år senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar