03 februari 2012

Snöplogar

Jag gillar kullerstenar. De är fina. Inte nog med det; de är fortfarande fina efter att någon grävt upp hela gatan (jämför fula 'lappar' av svart asfalt på annars åldrat grå vägar).

Där jag bor är det kullerstenar på gatan. När det snöat kommer snöplogen tidigt på morgonen/mitt i natten. När snöplogen skrapar över kullerstenarna låter det rejält, speciellt eftersom det ekar bra mellan husen också. Det är svårt att inte vakna av (o)ljudet.

Jag klagar inte. Även jag inser att snön måste röjas så att folk och varutransporter kommer fram utan onödigt stora problem. Dessutom brukar snöplogens framfart signalera att det snöat, och det gillar jag.

Däremot undrar jag hur plogförarna känner sig. Är de medvetna om att de väcker hela hus? Får de dåligt samvete, eller anser de att de förtjänar allas eviga tack? (Lönen verkar dock vara tack nog...) Är de kanske till och med sadister, som medvetet kör fram och tillbaka... fram och tillbaka... flera gånger?

Hur som helst, det har snöat i natt. Jippi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar