06 december 2011

Bilarnas centrum

Jag ska vara ärlig. Det stör mig att det är parkering på Kungstorget, och det stör mig att bilar får köra på Torggatan och Trädgårdsgatan. Därför ville jag ta reda på hur det kommer sig att det ser ut på detta sätt.

I ett Övergripande styrnings- och planeringsdokument för 2010 lyckades jag (på sidan 8) hitta ett uppdrag för Tekniska nämnden att klara av, under perioden 2007-2010, som heter just: "Uddevalla kommun skall förbättra tillgängligheten till Uddevalla centrum".

Vad var det som gjorde att ett sånt här uppdrag ens kom upp? Var det för att centrum ansågs dött och handlarna ville kunna konkurrera med Torp? Det brukar nämligen heta så när det gäller centrumutvecklingen, men om någon har förslag på hur frågan om den begränsade "tillgängligheten till Uddevalla centrum" kom upp, så välkomnar jag dem alla.

Kungstorget och närliggande sidogator öppnades sedan för biltrafik och parkering i oktober 2007, enligt den här artikeln i Bohusläningen. Där sägs också att det varit ett vallöfte att genomföra det här, så tydligen är det många som ser fördelarna med det. Nu blev det också tydligt för mig att "tillgänglighet till centrum" hela tiden, underförstått, har betytt "tillgänglighet till centrum för bilister".

I Nämndernas inrapportering av uppdrag i strategisk plan och flerårsplan, delår augusti 2011, kan man läsa en sammanfattning av slutfört uppdrag (s. 14):

Uddevalla kommun skall förbättra tillgängligheten till Uddevalla centrum
En omläggning av trafik och parkeringar kring torgområdet har genomförts för ökad tillgänglighet till
centrum. Biltrafik är tillåten på Torggatan och Trädgårdsgatan. Ett antal parkeringsplatser har
upprättats på Kungstorget. Parkeringsutredning kring centrumparkeringar har genomförts och
avrapporteras i nämnden. Ny parkeringsreglering är inför i centrum. Uppdraget är slutrapporterat och
godkänt i kommunstyrelsen 2011-05-25.

Det var alltså precis hit kommunen ville komma. 16 parkeringsplatser (som försvinner varje gång de faktiskt skulle behövas och komma kunder till nytta, det vill säga, vid stora evenemang på torget), biltrafik tvärs över Kungsgatan på inte mindre än två ställen, och nån parkeringsreglering som jag inte har någon aning om vad det syftar på, men som i vilket fall inte gjort parkerare glada (eftersom det fortfarande gnälls om allt möjligt).

Ursäkta mig en stund medan jag gråter.

Fyra år har gått sedan större delen av uppdraget var klart. Det kanske är dags att utvärdera resultatet? Anses centrum mer tillgängligt nu? Vilken effekt har handlarna märkt, och vilka handlare är det som har gynnats mest? Har Torp märkt en minskning av kunder som resultat av detta?

Jag vill veta om det är försvarbart att bibehålla den försämrade säkerheten för fotgängare - vilket det ju är. För om det inte blivit tydliga, positiva, effekter för centrums samtliga invånare och besökare av den här förändringen, så tycker jag att kommunen ska vrida tillbaka klockan ett steg.

Exakt varför jag inte gillar de här förändringarna, och varför jag så gärna vill ha ett människovänligt, bilfritt torg med bilfria sidogator återkommer jag till i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar