15 december 2011

BJÖRKLÖVET och jag

Det finns ett lustigt reklamblad som smyger sig in i brevlådan trots böner om "ej reklam": Björklövet Uddevalla. Jag förstår inte varför just den trillar in när all annan oadresserad reklam lyckas filtreras bort, men jag antar att det finns en bra anledning till det också.

Å andra sidan, om den inte dök upp med jämna mellanrum skulle jag inte kunna titta i den och förundras över innehållet. Annonser och reklam från diverse handlare och företagare förstår jag helt och hållet - det är ju meningen med det hela - det är resten av innehållet som sticker ut.

Visst, recept på julgodis och pastej kan vara trevligt, och kanske får inslaget av recept någon enstaka läsare att glömma att det är ett annonsblad de bläddrar i, snarare än ett livsstilsmagasin, men jag kan inte låta bli att undra varför. Recepten ligger inte ens nära annonser om råvaror eller annat ätbart.

Men det är inte ens recepten som är det konstigaste. Sammanfattningen över "SVTs julkalendrar -1982 - 93" är det konstigaste. Jag inbillar mig att det är en följetong i Björklövet, att de redan täckt åren fram till 1981 och att resten kommer nästa gång, annars blir det alldeles för bisarrt. Sammanfattningen är inte ens en originaltext, skriven av en hängiven julkalenderdiggare på Björklövets kontor. Det är kopierat från SVT. Så vad är meningen med det? Intresserade behöver knappast förlita sig på Björklövet för att få tag på informationen.

Veckans upplaga av Björklövet innehåller också en berättelse om en dams relation till jultomten, eller TOMTEN, som hon envisas med att kalla honom (förmodligen för att uttrycka sin enorma kärlek och respekt för tomten, men som i mitt huvud endast blir ett högljutt dånande). Hon gör det väldigt tydligt att hon älskar jultomten mer än hennes barn och barnbarn gör, och att hennes vuxne son tagit på sig ansvaret de senaste åren att bjuda in en person ur deras bekantskapskrets för att klä ut sig till jultomte och överraska dem på julafton.

Inte nog med det; hon lämnar också en "julgåva" till oss läsare, nämligen frågan huruvida hon lyckats lista ut vilka bekanta det var som klätt ut sig. Ja, ni läste rätt. Det verkar som att vi - läsarna av Björklövet - förväntas finna någon sorts njutning av att inte veta om den här, för oss, vilt främmande kvinnan lyckats lista ut vilka personer som besökt hennes hem utklädd till tomte julen 2009, respektive 2010.

Det kan inte bara vara jag som tycker det här är lite... märkligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar