11 december 2011

Gammaldags jultorg - andra dagen


Än en dag av gammaldags jultorg. Lite bättre väder, lite mer folk.

Som alltid när det är evenemang i centrum blev jag besviken på att arrangörerna, i sin iver att locka barnfamiljer, glömmer bort att även vi vuxna gillar att ha trevligt (som inte kräver att vi betalar för det...). Till exempel häst med vagn. Den är den till för barn och möjligen nån förälder. Men vad ska en sån som jag göra? Jag har inga barn jag kan använda som alibi för att få tillträde till detta exklusiva barn-nöje.

Jag är inte dum. Jag förstår ju hur det är tänkt (locka småbarnsföräldrar, som har mer eller mindre dåligt samvete för hur lite de umgås med barnen under vardagarna*, genom att erbjuda roliga aktiviteter för barnen, så kommer föräldrarna köpa något i gengäld), men det hindrar inte mig från att tycka att det är trist. Vuxna förväntas konsumera för att ha en givande dag på det gammaldags jultorget.









* Nej, förlåt, nu var jag onödigt elak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar