03 november 2011

Som ett aprilskämt

Trafikstockning?
När jag läste gårdagens Bohusläningen och artikeln om olika lösningar på trafikproblemet i centrum, fick jag en känsla av att det hela var för absurt för att vara sant. Som ett aprilskämt, ungefär.
En ny bro för bilar i centrum? En tunnel? En klaffbro? Det blir bara mer barockt ju mer jag tänker på det.

Kommunen verkar dock inte tycka det låter konstigt. "Det måste göras något åt trafikmiljön i centrum" säger tekniska nämndens ordförande, och som jag förstår det handlar det om att det åker för många bilar på Västerlånggatan. Det blir köer, och ja, till och med trafikstockning.

Jag är ingen bilist. Däremot är jag fotgängare i centrum. Jag var inte medveten om att det fanns ett trafikproblem på Västerlånggatan. Visst, jag har sett raderna av bilar, men ärligt talat, det är inte som infarten till Göteborg direkt. Hur många minuter kö kan det vara tal om, när det är som allra värst? Fem? Eller har jag lyckats missa misären helt och hållet?

Om man är medveten om att trafikläget är så här, och om man inte gillar bilköer, finns det säkert alternativa vägar att ta eller alternativa tider att åka. Tekniska nämndens ordförande är också inne på den linjen. Han har också insett att det rimligtvis är billigare att få folk att köra på redan existerande vägar än att bygga en ny väg (och bro) åt dem. Bra där!

Henrik Sundström (som är namnet på nyss nämnda ordförande), funderar dock också på om bilisterna medvetet väljer Västerlånggatan och Göteborgsvägen för att det är en vacker väg. Är det då bilisterna som måste åka den vägen som störs av nöjesåkarna? Eller är det de som vill njuta av den fina vägen som vill kunna glida igenom stan utan att behöva bromsa?

Jag blir ärligt talat inte klok på det här. Är köerna verkligen så outhärdligt jobbiga? Vill någon bjuda med mig på en biltur genom Uddevallas trafikkaos så att jag kan få en bättre bild av hur det är?

Om det hade handlat om vår miljö; om luften vi andas, störande ljudnivåer och risken att bli överkörd, så hade jag förstått det lite bättre. Jag hade visserligen haft en del att säga om det också; inte minst att det var en patetisk lösning att flytta de hemska bilarna några få meter västerut, men ändå. Renare luft och färre bilar i centrum skulle inte skada någon.

12 000 fordon per dygn. Om inget görs, kanske 17 000 om femton år. På kommunens hemsida kan man hitta en översiktsplan för staden Uddevalla. Om jag tolkar skriften rätt (kartorna skulle kunna vara tydligare. S. 28) läser jag att det år 1990 var 19 000 fordon om dagen som åkte längs Västerlånggatan och Göteborgsvägen. På den tiden (planen antogs 1996) beräknade man att det år 2000 skulle handla om 15 000 i och med att Uddevallabron skulle ta hand om en del av fordonen. Tydligen var Uddevallabron effektivare än man tänkt sig, om vi nu, 2011, inte är uppe i mer än 12 000.

Jag läser också (s. 29) att de räknade med en trafikökning på 35% för en tidsperiod på tio år, och om man räknar lite på siffrorna 12 000 och 35% över tio år, hamnar jag misstänkt nära 17 000 om femton år. Räknar man månne med samma procent fortfarande? Tror inte kommunen på att Västtrafik kan locka fler till kollektivtrafiken? Finns det verkligen inget som tyder på att bilisterna kommer att minska i antal, eller att ökningen av antalet bilister kommer att mattas av i takt med att unga, miljömedvetna och kollektivtrafikvana personer börjar röra sig mellan hem och jobb?

I vilket fall som helst. Centrums påstådda trafikproblem förbryllar mig. Jag tänker göra efterforskningar och återkomma i ämnet vid ett senare tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar