20 november 2011

I år finns det potential

Bilden från: Uddevalla kommun. Lånad utan tillstånd. Förlåt.
Sedan kommunen ersatte den gamla julbelysningen på Kungsgatan (och med gammal julbelysning menar jag denna) har jag gått med sår i hjärtat varje vinter. Det kanske låter onödigt dramatiskt, men jag kan försäkra er om att jag har känt sorg varje år sedan dess. Det är svårt att tänka sig en mer opersonlig och stelbent dekoration än den vi sett de senaste åren.

Men så började det hända något. Fler och fler träd fick små lampor, Gallionens ena vägg fick en underbar kaskad av ljus, och jag började få hopp om att centrum än en gång skulle kunna bli lika mysigt som det var en gång i tiden (förra vintern var redan väldigt mysig, det måste jag medge).

Men i år! I år har potential att bli riktigt, riktigt bra. Ny belysning över gatorna och på broarna... Det är nästan så att jag inte tror mina ögon. Bilden längst upp är en illustration av hur man tänker sig att det kommer att se ut på Kungsgatan (lite lustigt att man valt en bild där den numera rivna Jernhandeln fortfarande finns kvar), och här finns ytterligare bilder. Mina damer och herrar, det här kan bara bli bra. Jag har burit på höga förväntningar i flera veckor, och jag tror inte att jag kommer att bli besviken.

(Invigningen av den nya julbelysningen sker på onsdag, klockan 19 på Kungstorget.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar