08 september 2011

Lycka är att slippa ta av sig ytterkläderna

Jag läste på Uddevalla kommuns hemsida om stans fritidsgårdar och deras verksamhet när jag stötte på följande stycke:


Och jag tänkte genast: yes! Jag har längtat efter ett ställe där jag slipper ta av mig ytterkläderna! Samhället är alltför restriktivt med sina regler och normer som säger när man får, och inte får, ha på sig ytterkläder. Åh, varför är jag för gammal för att kunna hänga på fritidsgården!?

Skämt åsido. Jag tror jag förstår hur man har tänkt. Kanske tänker man sig en kontrast till skolans värld där nitiska lärare terroriserar elever som väljer att vara klädda i plagg som lärarna inte tycker passar inomhus. Kanske har någon betraktat ungdomarna på fritidsgården och insett att de oftast inte hänger av sig ytterkläderna när de kommer in. Kepsen/mössan sitter förmodligen också kvar på, så det naturliga är ju att anta att det är så här ungdomarna helst vill vara klädda och känner sig bekväma i.

Min första gissning hade dock varit att ungdomarna inte känner sig trygga med att lämna sin dyra jacka i en öppen entré på fritidsgården, men det kanske bara är jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar