11 september 2011

Uddevallabon går på releasefest

Inger Albinsson på scenen.
Då var den släppt: Lågor - resultatet av kommunens bokprojekt. Ett 40-tal av de 56 författarna sades vara (jag räknade dem aldrig) på plats i Stadsbiblioteket igår, och av de 40-talet var det knappt hälften som ställde sig på scenen för att läsa upp valda delar ur sina alster.

Inger Malmström läser upp sin sonett tillägnad Uddevallabron.
Det bjöds på skratt och svordomar, och såväl entoniga som levande uppläsningar. Några höll sig inom de erbjudna tre minuterna, andra drog villigt över på tiden utan att skämmas. Det förvånar mig dock ständigt att folk ibland verkar totalt omedvetna om hur lång tid tre minuter faktiskt är...


Evenemanget inleddes av bland andra Conny Äng (chef på Uddevallas kultur- och fritidsförvaltning sedan 2004), och även om jag inte riktigt har samma passion för den tryckta boken som sådan, så verkade det som att jag och Conny Äng i alla fall delar passionen för bibliotek. Bibliotek är bland det bästa som finns. Det borde vara en mänsklig rättighet att ha tillgång till ett. Jag är till och med beredd att påstå att bibliotekslagen är viktigare än många andra lagar vi har. Att vissa politiker vill ta bort den kan enbart tyda på sinnesförvirring.*


Dekorationerna och ljussättningen som Stadsbiblioteket ordnat med dagen till ära var för övrigt alldeles förtjusande.

Stort tack till alla som anordnade, deltog och bevittnade!

-

* Vissa politiker i det här fallet är Alliansen som sagt att lagen lika gärna kan tas bort eftersom den inte alltid efterföljs av kommunerna. Den haltande logiken i detta uttalande lämnar jag i övrigt okommenterad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar