07 september 2011

Dalabergs centrum



Ingen kan anklaga Dalabergs centrum för att vara särskilt estetiskt tilltalande. Det blir inte vackrare med åren heller, av någon märklig anledning. Det jag alltid har undrat över är de "vita" takbalkarnas funktion. Det är uppenbart att de inte skyddar mot varken regn eller sol, men däremot är någon sorts kablar eller vajrar dragna igenom dem. Håller de kanske ihop byggnaderna? Skulle allt rasa om man tog bort dem? Eller... Det otänkbara... Tycker någon att det är snyggt?!



Det största tecknet på att tiden står stilla runt Dalabergs centrum är nog den här skylten. Det var ett tag sedan man såg den symbolen för Uddevalla kommun, eller hur? Hur många år sedan var det nu den slutade användas?






Jag har aldrig varit inne i Dalabergskyrkan... Det är ett streck i räkningen. Jag borde ta mig in på något sätt. Nu låter det som att jag tänker mig klättra över murar, smyga och bryta mig in genom låsta dörrar. De har säkert öppet då och då om alla andra kyrkor, som tur är, så det slipper jag nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar