27 september 2011

Lågor - en glädje för vissa, för andra ett sätt att försöka tjäna pengar

Det handlar om Lågor igen. Bokprojektet.

Jag reagerade inte på det först när jag bläddrade i den. Jag tyckte visserligen att det var konstigt att någon skickat in ett kapitel (eftersom ett kapitel ur en bok knappast gör någon glad, och det hinner knappast berättas något av substantiellt värde), men jag antog att författaren hoppades samla en skara fans för att motivera en senare utgivning av hela boken.

Det jag inte kopplade då var att författaren i allra högsta grad förberedde sig på utgivning av boken - och att hon dessutom redan kan titulera sig "etablerad författare".

Projektet var öppet för alla, så det faktum att hon är en "riktig" författare bryr jag mig inte ett dugg om. Däremot invänder jag mot det faktum att hon deltog med en text som strax efter Lågors utgivning också kom ut till försäljning.

Jag har försökt se på det här ur olika synvinklar, men den övervägande känslan är ändå att författaren använt sig av Lågor för att göra gratisreklam för sin bok. Och det tycker jag är dålig stil.

Hon hade kunnat skriva om hur hon tänkt, funderat och arbetat med efterforskningar i samband med bokskrivandet. Hon hade kunnat skriva en helt ny, kort, novell baserat på någon händelse eller person som hon kommit i kontakt med i samband med samma efterforskningar. Hon hade kunnat skriva snart sagt vad som helst (hon är trots allt författare!), och det hade varit ett mer storsint och värmande bidrag. Nu är det bara ett simpelt försök att kränga fler exemplar av sin bok.

Lågors storslagna glans falnade precis, om än bara lite grann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar