26 juni 2011

Sommar, sol och stockholmsk kriminalitet

Jag läser att Bohusläningens sommarföljetong är Jens Lapidus nya bok Livet deluxe. Jag har kanske haft fel uppfattning, men brukar inte Bohusläningens sommarläsning vara kopplat till Bohuslän/västkusten på ett eller annat sätt? Jag bara undrar.

Jag undrar också hur snacket gick runt mötesbordet när årets bok skulle väljas ut. Livet deluxe är en storsäljare (köpsugna kan köpa den här) och den kommer att bli en hit oavsett. Svenskar älskar att läsa om brottslingar. Så att ha den i Bohusläningen kan vara bra för försäljningssiffrorna. Någon som inte köper Bohusläningen i vanliga fall, och som inte heller vill köpa boken, kan bli inspirerad till att köpa lösnummer under sommaren. Eller var det helt enkelt en strategi från förlaget att sälja ut boken i följetongsform till lokaltidningar för att skapa mer intresse ute i landet?

I vilket fall handlar boken om glamour-kriminalitet. I Stockholm. Ungefär så långt från hängmattor och björksus man kan komma, med andra ord. Och ännu längre bort från just västkustens solvarma klippor och segelbåtar. Dessutom misstänker jag att de som gillar skräckmysiga deckare och Morden i Midsomer inte kommer att digga det grova, hårdkokta undergroundspråket som används för att beskriva råa män som ser det som sitt kall i livet att leva ett stekarliv finansierat av organiserad kriminalitet.

Fast vad vet jag? Det kanske är precis det myggbitna bohusläningar vill ha till morgonkaffet på verandan. Jag vet bara att jag tycker det känns fruktansvärt malplacerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar