14 juni 2011

Gränden för snälla människor


Gränden mellan Handelsbanken och hälsobutiken har alltid verkat lite trist i mina ögon. Den är så smal och det är alltid en massa bilar som vill åka ner där just precis samma sekund som jag vill gå förbi. Men jag tänker mig att det är det närmaste en mörk gränd man kan komma i Uddevalla. Ni vet, en sådan som passar bra för skumraskaffärer. Där mörkklädda människor visar upp väskinnehåll för varandra och nickar fram överenskommelser.


Men det är tydligt att om det nu sker ljusskygg verksamhet där, så sätter det sig inte på väggarna. Någon älskar tydligen Three 6 Mafia - en musikgrupp. Det gamla vanliga klottret om kukar och några som varit där (inklusive någon med korrekt grammatik, ovanligt nog). Lokalpatriotism. Uppmaning om att man ska vara snäll. En önskan om att bli av med fascismen.


Kanske är det just biltrafiken som gör att nattarbetare av den andra sorten håller sig borta? Ingen vill kanske riskera att överraskas av en bil med helljuset på, just när man stoppar ner ett fett kuvert med stålar i innerfickan. Det skulle nog kännas lite fånigt. Och förmodligen se rätt fånigt ut också; gangstrar som kisar ertappat mot en.



(Med min vanliga tur visar det sig säkert snart att just den stumpen av gata är den värsta på den här sidan om Stenungsund när det gäller gänguppgörelser och människosmuggleri.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar