22 maj 2011

Staden & Vi

I den mörka förmiddagen dimper plötsligt Uddevalla Destinations nya tidning Staden&DU ner på dörrmattan. Nyfiket bläddrar jag igenom den och kommer att tänka på en rad olika saker.

Först tänkte jag skriva om underrubriken, "Människor, stolthet och möten i Uddevalla", och vad det lilla ordet 'stolthet' skulle innebära för oss uddevallabor. Sedan tänkte jag skriva om att det är samma gamla annonsörer som återkommer gång på gång i de lite större reklamsammanhangen, och om att jag ändå välkomnar initiativet till magasinet (trots att en gång i halvåren känns som på tok för sällan för att vara effektiv), bara för att redaktionen verkar ha insett att allmänheten, någon utanför deras nätverk, kan bidra med tips och förslag på innehåll.

Men det jag verkligen fastnade för var citatet som höjts upp på sidan 4:

Vi har hittat ett riktigt bra surdegsställe här. Nära havet och naturen i det här gamla huset - här trivs degarna.

Så sluta riva gamla hus. Till och med surdegarna gillar dem. Många gillar dem. På det hela taget är det bara ekonomiska intressen som inte gillar dem. Och ibland måste de ekonomiska intressena få som de vill. Det är bara trist att de alltid verkar få vinna i Uddevalla. Kanske kan Uddevalla Destinations nya tidning ge staden den stolthet och gemenskap som krävs för att ändra på det? Vi kan ju hoppas på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar