06 juni 2012

Så ska vi bli kvitt trafikproblemen i centrum

Ungefär ett halvår sedan publicerade Bohusläningen en artikel om kommunens planer på att bygga en ny bro (alternativt tunnel) över Bäveån. Jag tyckte då att idén var smått bisarr, och det tycker jag fortfarande. Däremot har jag nu tagit fram ett alternativt förslag på lösning av problemet. Håll i er nu, för nu går det undan:

Ta ut trängselskatt.

Fördelarna är många:
  • Sköna skattekronor skulle rulla in, istället för ut.
  • Fler skulle överväga att resa med kollektivtrafik istället.
  • Färre bilar i centrum skulle förbättra allas stadsmiljö.
  • De massiva köerna som besvärat så många skulle minska avsevärt i omfång.
  • Fler som cyklar/promenerar bidrar till förbättrad folkhälsa.
  • Fler som vill flytta till centrum för att slippa betala trängselskatten skulle öka efterfrågan på bostäder, vilket i sin tur gör det mer attraktivt att bygga bostäder på ödetomter.
  • Viljan att bygga på ödetomter skulle också öka av minskande antal bilar som betalar parkeringsavgift på grustomterna.
--
Jag skämtar givetvis, men ju mer jag tänker på det, desto vettigare låter det. Om nu trafikstockning verkligen är ett problem. Jag har nämligen ännu inte blivit övertygad om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar