13 juni 2012

Något med smörgås...?


På Norra Drottninggatan (bredvid Swedbank) ligger ett café. Ofta när jag går förbi står anställda utanför och röker. Det ser inte särskilt fräscht eller trevligt ut, för tobaksrök kan aldrig vara fräscht, och knappt trevligt heller, speciellt inte för icke-rökare. Personalen brukar inte ens se särskilt lyckliga ut när de står där och blänger på förbipasserande. Det ger helt enkelt inte ett välkomnande intryck.

Det är inte ett nytt café (startade i april 2010), men för ett tag sedan insåg jag att jag inte visste vad stället hette. Ingen fara på taket, tänkte jag, nästa gång jag går förbi så kan jag se efter.

Så enkelt var det dock inte.

Det var en söndagsmorgon när jag stegade upp till fasaden, förbryllad över att namnet inte stod att se från gatan. Varför fanns det ingen skylt? Jag läste samtliga lappar på dörren och kikade in genom fönstret en lång stund. Namnet stod verkligen inte någonstans!

Jag visste att fönstret slagits sönder en tid sedan, och jag gissade att namnet stått på det gamla glaset, för jag hade en vag känsla av att det hette något med "smörgås". Medan jag gick hemåt funderade jag på om ägaren tänkt på det där med varumärke, och väl hemma gav jag mig ut på Internet i ett försök att hitta namnet på det sättet. Jag sökte på adressen, på caféer, bistron och restauranger i Uddevalla, på beskrivning av läget och produktsortimentet... Jag sökte på allt jag kunde tänka mig skulle kunna leda mig till rätt namn, men till ingen nytta alls.

Jag gav upp.

Det var inte förrän några veckor senare, när jag såg skylten de ställt ut på gatan, som jag slutligen fick reda på vad stället heter: Smörgås Verkstaden.

På tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar