11 oktober 2012

Sommarstaden - chic eller sjaskig?


Under sommaren har man på stan kunnat plocka åt sig den här broschyren. Det är inget märkvärdigt med den egentligen; den är full av annonser från näringsidkarna som brukar finnas med i dylika sammanhang. Nej, det jag funderat på är utsidan.

Så det är så här centrumhandlarna vill att centrum ska se ut på sommaren? Klocktornet, den vita båten, den fina gamla lyktstolpen, kullerstenarna, uteserveringen... och så en chic dam som shoppat loss, samt en dam med en liten gosse vid handen.

Och jag känner inte igen mig alls.

Jag vet att det här ska vara idealet; bilden som ska komma upp i huvudet när man tänker på hur det är att sommarshoppa i centrum, men det är långt ifrån vad jag tänker på. Därför bidrar jag här med intryck och observationer som gjorts ute i den verkliga sommarstaden (obs. flera saker förekommer året om):
  • stormagade gubbar som sitter på bänkarna och 'tittar på folk' (läs: stirrar skamlöst)
  • tunna tanter i dunjacka trots att det är över 20 grader varmt.
  • berusade män i varierande grad av fysiskt och psykiskt förfall.
  • ungdomar i sweatpants (det som förr i tiden kallades mjukisbyxor).
  • småkillar som drar runt med colabrukar och lösgodispåsar i händerna.
  • tonåriga tjejer som tar vägen om Kicks för att spreja på sig lite parfym innan de snabbt drar vidare.
  • människor med hund.
  • stressade småbarnsföräldrar som förnekar sina barn godisaskar medan 'vuxengodis' (läs: öl och sprit) fraktas i barnvagnen.
Inget marknadsförare vill visa upp kanske, men likväl en del av staden vi älskar.

Vilken överraskning att de rekommenderar annonsörerna som betalat för att få en plats i broschyren...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar