27 oktober 2012

Så skrev Bohusläningen... För 75 år sedan

(enligt Bohusläningen, onsdag 24 oktober 2012)
Om fåglar. Uddevalla var visst en gång känd som korparnas stad, om det nu verkligen fanns sådana fåglar här eller om staden liknade ett korpnäste där den låg mitt bland bergen eller om borgarna voro som "korpar" på de stackars bönderna, när dessa kommo hit med sina varor.
Nu finns inga korpar längre. I stället var Uddevalla och är väl i någon mån ännu kråkornas stad. Väldiga kråkflockar flögo för endast några år sedan från Skansgrundets avskrädesfyllda stränder över samhället om vinterkvällarna i skymningen till Samnerödsskogarna för att där njuta nattens vila.
Nu tycks emellertid kråkorna vara på retur och i stället har vi fått påhälsning av ett nytt fågelslag - kajorna. De har ökat i antal kolossalt på sista tiden. Deras hesa skrik eka lite varstans ifrån. (23 oktober 1937)
Det här är hur roligt som helst. Jag har nog aldrig tänkt på att det kan ha funnits en tid då våra svarta moln av fåglar inte fanns. Jag har också alltid antagit att korpar alltid funnits här, men tydligen inte.

Jag har förstått att det finns folk som inte gillar mängderna av kajor som samlas om kvällarna, men jag tycker det är ganska hemtrevligt. Visst, de ger ett lite dystert intryck, men det borde passa bra, om vi nu har ett 'dött' centrum?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar