I dag begåvas samtliga hushåll i Uddevalla med en ny gratistidning i brevlådan - Uddevalla 7 dagar. Detta samma vecka som det kablas ut att papperstidningsredaktioner över hela världen måste banta, skära ner på personal och försöka komma på nya sätt att få in pengar. Bohusläningens chefredaktör medger att den nya tidningen kommer till viss del att konkurrera med Bohusläningen, och passar också på att flagga för den digitala varianten av Bohusläningen (läs: ett nytt sätt att få in pengar).
Jag kan tänka mig att konkurrensen till största del kommer att består av annonsörerna. För 'nyheter' vinner nog 7 dagar inte på att ha. Då är reportage och information mer hållbart och mindre av en färskvara. För om det är något som experter tror kommer att hjälpa tidningskrisen, så är det att öka på kvaliteten. I det här fallet kan egenproducerat, unikt, material kanske vara just den kvalitet läsarna saknar.
Fast, det är klart. Uddevalla 7 dagar tjänar kanske inte jättemycket på att läsarna gillar och uppskattar den. Hela Uddevalla är ju redan läsare, och det är väl det i första hand som drar in annonsörerna (läs: pengarna). Men det skadar så klart inte att ha ett gott anseende också.
I vilket fall som helst ser jag fram emot att se vilken riktning tidningen tar. Tydligen har den inte fått sin slutgiltiga form än, så läsarna välkomnas att delta i skapandet av en identitet. Men en tidning "av uddevallabor, för uddevallabor" låter som en bra start i mina öron.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar