03 januari 2012

Var vill du bo?

En gång, för länge sedan (i november), fick man med Göteborgs-Posten en bostadsbilaga vars syfte var att inspirera rika göteborgare till att flytta till andra delar av Västra Götaland - Uddevalla till exempel. Jag hade tänkt kommentera bilagan redan då, men det gjorde jag inte, så jag gör det nu istället.

Ledaren gör ingen hemlighet av att marknaden för 'det rätta' boendet i Göteborg  - boendet som "direkt speglar [ens] egna drömmar och värderingar" (s. 2) - är minimal jämfört med efterfrågan. Ledarskribenten vill "uppmuntra alla läsare till ett boende utanför staden" (s. 2), och det är väl egentligen inget fel med det. Som uddevallabo blir det dock lite lustigt att läsa sånt här, eftersom jag på inget sätt tillhör målgruppen. Jag bor ju redan 'utanför staden'.

Det jag vet om Göteborgs bostadsmarknad är att bostadsköerna är ett skämt, och att det finns dåligt med valmöjligheter för de som inte rullar i pengar. Dessutom råkar jag veta att det är en plåga att pendla längre sträckor inom staden. Därför är det inte konstigt att exempelfamiljen i artikeln om Uddevalla tycker det är skönt att slippa köer.

För familjen innebär Uddevalla också vacker natur och hav. Ett enkelt liv, ett lugnt liv. Perfekt att bo som om man vore på semester. Givetvis är det inte tätorten Uddevalla artikeln handlar om, utan om Ammenäs. För vad skulle en göteborgare få ut av att flytta till Elseberg, till exempel?

Allt handlar om det kustnära boendet. Kommunen verkar numera mer eller mindre besatt av att det är just möjligheten att bo vid havet som är Uddevallas enda (?!) styrka, och att det är det som ska rädda Uddevalla från alla möjliga faror.

Förmodligen är det också därför faktarutan (s. 6) påstår att "nya bostäder planeras i havsnära lägen både i centrala Uddevalla och längs sträckan Uddevalla-Ljungskile". Havsnära lägen i centrala Uddevalla? Har jag missat något, eller syftar de helt enkelt på Oljeberget? Så värst centralt är det visserligen inte, men världen ter sig kanske annorlunda i en göteborgares ögon?

Annat som ska locka göteborgare är IKEA, det planerade marina centrumet, det ivriga småföretagande och det rika kulturlivet (smaka på den, alla ni som klagar på att det aldrig händer något här!). Och så att det är nära till Göteborg (med bil), förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar