10 maj 2012

Bilfritt?


Det du ser ser på bilden ovanför är en bit av Riksväg 44. Bilden under visar avfarten från 44:an vid Kurödsmotet.


Det vore i allra högsta grad en helt vanlig motorväg och en helt vanlig avfart, om det inte vore för det faktum att den älskade strandpromenaden går precis här. Eller okej, kanske inte precis här, men här, längs med Västgötavägen:


Jag brukar bli ängslig när jag ska korsa avfarten. Jag vet att bilarna måste stanna vid linjen, men samtidigt har jag levt tillräckligt länge för att veta att bilister, av olika anledningar, ibland inte följer trafikregler. Vid avfarter i centrum finns det övergångsställen, och även om inte alla är bevakade, så visar det att man tänkt på fotgängarna. Här, vid Kurödsmotet, känns det som att fotgängarna glömts bort helt. Med tanke på läget vore det inte så märkligt, om det inte vore för strandpromenaden.

Uddevalla kommun säger:


"En helt bilfri gång & cykelväg"?

Strandpromenaden är känd för att vara perfekt för promenader, och för att det är barnvagns- och rullstolsvänligt. Därför förvånar det mig att kommunen glömt (?!) att det visst inte är bilfritt hela vägen. För det finns ingen risk att jag kallar en motorvägsavfart utan övergångsställe "bilfritt". Jag skulle faktiskt vilja se den personen som påstår att det är det.

Det har lagts en massa pengar på det här projektet, och ingen skulle säga att det inte varit lyckat. Förutom på just den här biten då, vill säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar