31 maj 2012

Det blommar på Frankensberg


Frankensberg är fullt av syrener. En redan fullkomligt förtjusande stadsdel slår ut i väldoftande blom, och då återstår inga tvivel om att det här är en av Uddevallas pärlor.


Jag läser på Wikipedia att syrenbusken inte är svensk från början, utan kom till Sverige på 1700-talet, så jag föreslår att vi tar några minuter och uttrycker vår tacksamhet för importen av denna underbara buske. Försommaren vore bra mycket tristare utan den, eller hur?


Det är nästan så att jag blir tårögd när jag ser sånt här. Det är perfekt. Trappor, sten, mossa, syren. Romantiskt.

2 kommentarer:

  1. visst blir man tårögd närman ser alla dessa fina bilder.tänk att mitt gamla uddevalla fort-farande kan vara så vackert. Men Vem är denne fantastiske Fotograf o Vem är egentligen denne "Uddevallabon"? Hjälp mig komma ihåg som student fr.1951 o Bloggälskare.Ser Du detta kom till bejansson@hotmail.com o min beundran blir Dig evig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uddevalla kommer förhoppningsvis aldrig att förlora sin skönhet! Tack än en gång för dina fina ord, och eftersom jag antar att du är samma bloggvän som även skickat mig ett mail, så vill jag passa på att meddela att jag svarat dig till adressen du uppgav där.

      Radera