12 maj 2012

Stan är full av Markoolio

Det syns två stycken skyltar på den här bilden...
Under fredagskvällen har vårt centrum begåvats med ett otal skyltar med reklam för "Bohusläns största bilfest" anordnat av Roy Andersson Bilbolaget. Jag vet inte om de fått tillåtelse till den här attack-kampanjen, men jag utgår från att någon kommer att plocka ner skyltarna när helgen är över.

... fem stycken skyltar...
... tre stycken skyltar.
Om de fick tillåtelse, så undrar jag om den som gav tillåtelsen visste exakt hur mycket Markoolio det skulle innebära. Det är vansinnigt många skyltar. Jag har aldrig sett något liknande. Det är inte ens bara här, i korsningen Norra Drottninggatan - Norra Hamngatan heller. Markoolio ser oss vart vi än går i centrum, känns det som.

Det brukar inte vara populärt med vilda reklamaffischer runt om på stan, och jag kan inte låta bli att undra vad folk (och centrumutvecklare och politiker) tycker om det här, och vilket intryck av staden det ger besökare.

Jag undrar också hur den som satte upp affischerna tänkte; om jag gick förbi den ena utan att bli intresserad, kommer jag att bli intresserad om jag ser en till, precis bakom den första? Det hela är mycket märkligt gjort.


En sak jag funderat på länge är dock detta: om det inte är tillåtet att sätta upp affischer på fasader, elskåp och dylikt, varför gör ingen något för att försöka stoppa det? Jag menar, namnen på krogarna, klubbarna och företagen som ligger bakom reklamen står ju där. Eller? Det är väl knappast enskilda, utomstående parter som trycker upp affischer för att jävlas? Skicka böter och fakturorna för borttagning dit där de hör hemma istället för att pengarna ska tas från skattemedlen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar