23 mars 2015

Det är förvånande lätt att bli pilgrim nuförtiden

När jag gick på Lelångebanan, i höjd med Helenedalsvägen, såg jag en liten skylt med texten 'Nutida pilgrimer' på en lyktstolpe. Skylten dök upp på några fler ställen, och givetvis undrade jag vad det handlade om.

Väl hemma fick jag reda på att det handlar om ett projekt att bland annat skapa sammanhängande pilgrimsleder med utgångspunkt i kyrkorna i Uddevalla kommun. Detta skulle vara ett sätt för Svenska kyrkan att få ett ökat "samspel med samhället" och "nå nutidens människor" (s. 2). Alla sätt är som bekant bra (förutom de dåliga då).

Ingen behöver övertyga mig om det potentiellt andliga i att vandra i en hyfsat lugn miljö. Hoppas projektet inspirerat i alla fall några till att gå mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar