18 mars 2015

Vi måste prata om Lelångebanan

Alla vet vad Lelångebanan är, eller hur? Men vet alla att den egentligen inte heter så?

I alla fall visste inte jag det förrän bara några dagar sedan. Jag råkade få syn på 'Lelångenvägen' på en karta och undrade genast om det var ett misstag. Men nej, tydligen låg misstaget snarare hos mig själv.

I hela mitt liv har jag hört att det heter Lelångebanan. En googling visar på 1 330 träffar, däribland både Uddevalla kommun och Bohusläningen, så jag är inte ensam om att tro att det heter så.

Lelångenbanan får dock 2 040 träffar, med sidor från Wikipedia, TV4 och Sällskapet Lelångenbanan.

Förvirringen slutar dock inte där. Ta en titt på den här kartan:


Det finns en sjö som heter Lelång, och en som heter Lelången. Lelång är den större, vid Bengtsfors. Det är också där Lelångebanan slutar. Lelången är, som ni ser, betydligt mindre och ligger längre norrut, långt från någon gammal järnväg till Uddevalla.

En bana som går till Lelång borde i all rimlighetens namn heta Lelång-banan.

Om banan istället går tilll Lelången skulle den heta Lelången-banan.

Samtidigt hette företaget som drev järnvägen 'Uddevalla-Lelångens Järnvägsaktiebolag'. Kanske hette sjön faktiskt Lelången i slutet på 1800-talet? Ja, kanske. Eller så kallades den helt enkelt så, i bestämd form. Bjursjön heter trots allt inte Bjursjö. (Men då låtsas inte heller kartan att den heter något annat än Bjursjön, så vad är problemet uppe i Bengtsfors?) Och ibland kallas faktiskt Lelångebanan enbart för Lelången bland folk (bestämd form av 'Lelånge', eller mer historisk rest?).

Så hur ska vi förhålla oss till det här?

Personligen blir det på förljande vis: Lelångenbanan må vara det rätta, formella namnet, men i folkmun heter det Lelångebanan av någon anledning (kanske för att Lelångenbanan låter tetigt och känns onaturligt att säga?), och i det här fallet känns folkmunnens schvung både passande och charmigt. Därför kommer jag kalla det Lelångebanan. Och jag kommer inte vara ensam om att göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar