27 juli 2013

Uddevallabon was there: Preemraff Lysekil

Bilden från Preem.
Jag såg artikeln på Bohusläningen om Preemraff i Lysekil, och började tänka tillbaka på upplevelserna jag hade där några år sedan. Jag hade nämligen förmånen att få åka på ett studiebesök dit - ett ställe som jag i normala fall nog aldrig skulle ha fått komma i närheten av.

Det som slog mig då, och fortfarande gör när jag tänker på det, var att anläggningen är helt fantastiskt enorm. Den är stor som en (liten) stad - en stad av enbart rör, ledningar, cisterner, tankar och stålställningar. Kvarter efter kvarter av konstruktioner höga som flervåningshus - hus som mest liknar mekaniska spindelnät.

Oavsett vad man tycker om verksamheten i övrigt, så går det inte att förneka att ett sådant bygge är imponerande - och vackert, på sitt eget sätt.

Tyvärr lyckas inte fotografier fånga det i all sin prakt.

Bilden från Preem. Ja, det är neonklädda människor i nedre delen av bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar