29 juli 2012

Så var Uddevallakalaset slut

Mina besök till Uddevallakalaset blev korta och tämligen oengagerade. Jag vet inte vilken musikalisk underhållning jag lyckades pricka in, men jag vet att det höga ljudet från scenen utanför Gallionen gjorde det obehagligt att gå förbi.

Dagtid såg det ut som vilken vanlig Fjordfestival/ambitiös City-torsdag som helst. Knallar längs Kungsgatan är charmigt, men jag tyckte det var lite trist att det fanns minst tre säljare (varav två väldigt nära intill varandra) med mycket liknande sortiment. Med knallar på gatorna kan man också få det att verka mer folktätt i och med att gångbanan blir snävare, och det ökar ju på festkänslan.

Jag var inte ute tillräckligt sent under någon av dagarna för att uppleva serveringsområdet och den tillhörande "kalaspengen", men jag har hört att det inte var ett enbart uppskattat initiativ, då området var... tja, gamla vanliga Kungsgatan, och vissa faktiskt bara var ute efter att gå förbi. Jag förstår att man ville dra in lite pengar för att finansiera hela kalaset, men jag undrar om det inte hade varit trevligare om man tagit emot frivilliga donationer under hela dagarna istället? Ibland måste man lita på att folket vill betala för att gå på kalas, även om inget tvingar dem. Säg "betala, annars blir det inget kalas nästa år", så får vi äntligen veta exakt hur mycket uddevallaborna och våra ärade gäster uppskattar festen.

"Barn parken" hade jag ingen som helst anledning att besöka, men varför inte ta lite betalt av barnfamiljerna också? Det verkar ju som att de är de enda som kan besöka kalaset, ta del av roliga aktiviteter, och inte betala något alls (vi andra får snällt köpa något för att ha riktigt kul).

Ett besök på stan morgonen efter såg också ut som vanligt efter en folkfest. Gatorna hade nya fläckar efter utspilld dryck, urin och spyor, och skräp gled fram och tillbaka mellan husen, i en imitation av personerna som lämnat dem efter sig. Den dagen vuxna, glada människor kan hålla rent efter sig, blir dagen då jag slutligen blir förvånad på riktigt.

Det vore roligt att se handlarnas försäljningssiffror under dessa dagar jämfört med vanliga dagar. Det vore roligt att se vem som tjänat mest på det, och vem som tjänat minst. Det vore också roligt att få siffror på hur många kalasbesökare som fått ett bättre intryck av stan, och planerar hänga där oftare från och med nu. För det är väl det vi vill ha egentligen - ett populärare, mer välbesökt centrum?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar