26 mars 2012

Jag och konstnärinnan


Glaskonsten i fönstren i Hem & Fritidshuset på Torp är gjord av Ursula Cabelduc. Jag träffade henne en gång i hennes ateljé när jag var liten.

Min mellanstadielärarinna var nämligen övertygad om att det fanns en inneboende konstnär i alla elever. Därför försökte hon lära oss rätta tekniken för att måla med akvarellfärger - på akvarellpapper. Därför köpte hon in stafflier till klassrummet, lät oss skapa 'konst' i många olika material, och därför drog hon runt med oss på studiebesök till utställningar och hos konstnärer.

Jag minns inte särskilt mycket från mitt besök hos Cabelduc. Jag minns att jag tyckte det var coolt att vara i en konstnärsateljé. Hon pratade om Provence, och mot slutet lät hon oss prova på att rista in våra namn på en glasskiva. Trots att jag inte minns så mycket mer, så minns jag att jag gillade besöket. Det lustiga är att jag nog inte skulle känna igen henne, även om hon så kom fram och presenterade sig...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar